Хибридните автомобили губят позиции, но надеждата остава

За "Тойота" думата хибрид остава своеобразна мантра

© Rеuters

За "Тойота" думата хибрид остава своеобразна мантра

Хибридните модели са на път да загубят войната с колите с традиционно задвижване още преди първата битка. Това стана ясно от анализ на агенция "Блумбърг" по темата.


Повод за него е фактът, че продажбите на коли с електрически и бензинов мотор в САЩ са спаднали от 2.4 до 2.2% през миналата година, а на вървящото в момента изложение в Детройт, хибридите вече не са основен акцент.


Само батериите ги оскъпяват с 10 000 долара
Основният проблем на иначе екологичните модели е тяхната цена, от една страна, и все по-ефективните двигатели на традиционно гориво. Само пакетът батерии за един хибрид го оскъпява с 10 000 долара. Елементарната сметка сочи, че въпреки с два литра по-ниския разход на гориво спрямо модела само с бензинов мотор една хибридна "Хонда Сивик" ще се изплати чак след шест години експлоатация и то при навъртането на сериозен километраж.




"Все по-трудно е да се докажат ползите от хибридите", коментира Скот Корвин, вицепрезидент на консултантската компания от Ню Йорк Booz & Co. Според него основния проблем е разликата в цените, а купувачите правят все по-рационален избор на кола.

Все повече производители предлагат плъг-ин, или зареждащи се от електроинсталацията хибриди. Те могат да изминават по-големи разстояния само на ток, като съответно имат и по-нисък разход на гориво. На снимката новия плъг-ин хибрид на базата на "Волво" ХС60

© Rеuters

Все повече производители предлагат плъг-ин, или зареждащи се от електроинсталацията хибриди. Те могат да изминават по-големи разстояния само на ток, като съответно имат и по-нисък разход на гориво. На снимката новия плъг-ин хибрид на базата на "Волво" ХС60


"Трудно е да продаваш хибриди, при положение че бензиновите мотори стават все по-ефективни, а няма начин цените на хибридите да паднат толкова бързо и до такива нива, че да задоволят повечето купувачи", добавя Дейвид Чемпиън, директор на базирания в Ню Йорк Auto Test Center, цитиран от списанието Consumer Reports.


75% от клиентите питат за хибриди, но само 2.5% ги купуват
Търговецът на автомобили от Форт Лодърдейл, Флорида, Майк Джаксън не скрива, че 75% от влизащите в шоурума на дилъра AutoNation потенциални купувачи, питат за хибридни модели, но само 2.5 на сто от тях си купуват такива. "Хората сравняват цените, характеристиките, полагащите се бонуси, теглят чертата и обикновено казват: Хибридът ще се изплати за твърде дълъг период, не е за мен", обяснява Джаксън.


Десет години след появата на хибридните автомобили на пазара в САЩ и при цена на петрола около 100 долара за барел, купувачите не са готови да платят за тях, обобщи президентът на марката "Додж" в "Крайслер груп" Рейд Бигленд при представянето на новия модел "Дарт" преди два дни. Автомобилът няма да има хибридна версия, а ще се предлага само с бензинови мотори.


Ренесансът на бензиновия мотор
"Използваните в съвременните автомобили бензинови мотори с директно впръскване, турбокомпресори и ефективните трансмисии доведоха до сериозно намаляване на разхода им на гориво. Така покупката на хибрид вече не е толкова изгодна, обяснява той.

Всички производители работят върху сериозно повишаване на ефективността на бензиновите си мотори. На снимката "Хонда" представят в Детройт новата генерация свои екодвигатели

© Rеuters

Всички производители работят върху сериозно повишаване на ефективността на бензиновите си мотори. На снимката "Хонда" представят в Детройт новата генерация свои екодвигатели


Вицепрезидентът на "Шевролет" за американския пазар Крис Пери обаче е на мнение, че е хубаво да имаш сред моделите си и високотехнологични предложения, като електромобила с разширен обхват "Шевролет Волт" например. "Волт" води хората в шоурумите. Те казват "Волт" е фантастичен, но за моите нужди струващият два пъти по-малко – около 16 740 долара, "Шевролет Круз" е по-добрият избор, но все пак купуват кола от твоята марка", обяснява Пери.


В този смисъл хибридите са важни за всеки уважаващ себе си производител и заради имиджовия ефект. Това е и причината в Детройт "Форд" да представи хибридна версия на новия си глобален модел "Фюжън". В същото време обаче компанията се отказа от версията с електромотор и бензинов двигател на Escape.


По всички личи, че "Тойота" ще продължи да залага на хибридите, като разширява гамата на "Приус" с версия със седем места, зареждаща се от електроинсталацията модификация, и компактния "Приус" С, който се очаква да струва приемливите 19 000 долара при разход на гориво 4.7 л/100 км.


Надежди за бъдещето
Въпреки това Ксавие Москет от клона в Детройт на Boston Consulting Group е категоричен, че през следващите десет години монополът на колите с бензинови мотори не е застрашен от хибридите. Той се позовава на изследване на компанията, според което до 2020 година автомобилите с традиционни мотори ще намалят разхода си на гориво с около 40%, което ще поевтини експлоатацията им с между 2000 и 2500 долара.

Наличието на хибридни модели в гамата е въпрос на престиж. Доказателството идва от Акура с техния нов прототип NSX Hybrid

© Rеuters

Наличието на хибридни модели в гамата е въпрос на престиж. Доказателството идва от Акура с техния нов прототип NSX Hybrid


Регулаторните органи, загрижени за екологията, обаче са на път да помогнат на хибридните и електрическите модели. Работата е там, че се предвижда от 2025 година средният разход на гориво на гамата на всеки продаващ в САЩ производител да е 4.3 л/100 км. "Ако някой си мисли, че ще покрие тези норми с модели само с традиционни мотори, то явно е пушил някаква забранена субстанция", коментира лаконично шефът на "Фиат груп" и "Крайслер" Серджо Марчионе.


Всичко, което трябва да знаете за: